Tuesday, June 11, 2013

Kawan... Definisi kawan atau lawan..

Kawan oh kawan.. Ada kawan biasa, kawan baik, kawan sepermainan dam macam2 lagi.. Kawan makan kawan pun ada..

Hidup aku sepanjang 5 peringkat kedewasaan ni dah jumpa macam2 orang.. Dari sekolah rendah, menengah, politeknik, diploma sampai la degree menunjukkan manusia yang diciptakan Allah ni pelbagai. Ada yang betol2 faham konsep kawan, ada yang macam gunakan kawan. Kawan makam kawam pun ada haha...

Start sekolah rendah kawan2 aku semua ok la. Mungkim masa tu budak2 lagi kan, anggap semua ok. Masuk sekolah menengah masa tu kita boleh menilai mana yang boleh jadi kawan atau tidak. Tapi selalunya aku berkawan demgan semua orang. Yang best time sekolah tengok kawan sailang awek member sendiri. Ni betol definisi kawan makan kawan. Mungkin karma kot. Bila si A sailang akak angkat si B then si B nak balas dendam dia sailang pulak awek si A.. Pedih siot awek kena sailang gitu. Sampai ke jinjang perkahwinan pulak tu. Jodoh Allah dah tentukan kan.

Zaman kehidupan kat poli bagi aku kawan2 semua best. We are unite together, apa yang terjadi kami tetap bersama tapi hari terakhir kat poli dulu hari paling tak best sebab kami telah buat perkara yang bodoh dan benda ni pun penyebab aku clash dengan awek aku dulu. Kami g belasah sorang budak ni. Bukan pukul saja2 tapi budak ni kaki rembat duit kami. Pantang wallet terbiar abes duit kami kena rembat. Jadi kes polis jugak la. Tapi aku takde la nak pukul, just tengok2 je. Kalo boleh fikir tu baru balasan kat dunia sebab suka curi duit orang.

Zaman diploma pulak kira zaman universiti so semua kawan2 educated. Takde masalah sangat tapi kawan2 dip ni obses pada pelajaran. Kalau minggu test tu buku mesti berkepit. Tahun kedua tu ramai buat hal sendiri tapi masuk final year tu yang best. Keluar makan sama2 main boling sama2 sampai la boleh terkapel sesama sendiri. Conclusion untuk zaman dip... Dorang best jugak tapi takleh lawan kawan2 poli.

Masuk ke part 5. Zaman degree.. Zaman penuh cabaran. Tahun kedua dan ketiga semua relaks2 je. Masuk final year masing2 dah tunjuk belang haha. No offence aku cerita. Ada yang gunakan member untuk kepentingan sendiri. Ada yang syok sendiri. Ada yang POYO. Macam2 ada wa cakap lu. Kenapa aku caps lock POYO tu sebab aku benci budak poyo. Poyo cket2 xpe la tapu jangan sampai gunakan orang lain untuk kepentingan sendiri. Pastu kaki kipas pulak tu. Tu lelaki.. Belum yang perempuan pulak haha. Macam2 hal.

Aku dalam bulan final exam ni. Rasa macam mengumpat pulak tapi tak selagi benda ni aku publish so macam aku cakap depan2 gak la. Kita kena bijak pilih kawan. Jangan sampai kita makan hati dengan kawan2 sekeliling kita. Sebelum bekorban untuk kawan baik kita bekorban untuk diri kita sendiri. Kawan untuk bergelak ketawa ramai tapi kawan untuk berkongsi suka dan duka belum pasti ada yang sudi.

Jaga hubungan kita dengan Allah
Jaga juga hubungan kita sesama manusia..
InsyaAllah..

Nak study i.s tapi malas..
Kena check balik hubungan aku dengan Allah..

1 comment:

  1. I’m not sure if this is a format issue or something to do with browser
    compatibility but I figured I’d post to let you know.
    The design and style look great though!
    Hope you get the problem resolved soon.

    Here is my blog - portable greenhouse

    ReplyDelete

Tok Gajah..

Daisypath Friendship tickers

sesi Q&A..

Get widget here

Langsung Atau Tidak Langsung...

Segala nukilan di dalam blog ini adalah milik penuh empunya blog..

Dan saya akui ada juga copy paste dari blog-blog yang lain.. kisah-kisah disini bukanlah luahan rasa empunya blog tetapi hanya sekadar berkongsi rasa..

Kadang-kadang takut disalah erti..
segala kemusykilan boleh email saya

mohdhaniffmohdsani@gmail.com
Powered By Blogger
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...